Glasvezel, goed en minder goed nieuws

Zuid-Súdwest-Fryslân krijgt internet op lichtsnelheid. In het buitengebied gaat de aanleg van een glasvezelnetwerk los. Grotere plaatsen lopen nog niet warm.

Rixt Oenema

Na minstens vijf jaar lobbyen, peilen, werven en concurreren was het gisteren zo ver: de uitrol van een krachtige internetverbinding in het buitengebied van de gemeente Súdwest-Fryslân. Het komende jaar wordt ondergronds een wijd vertakt netwerk van 600 kilometer aan glasvezelkabels aangelegd dat uiteindelijk 18.000 huishoudens moet bereiken.

De samenwerkende aanbieders DFMopGlas en Delta Fiber Netwerk (tot 1 juli heette dat Glasvezel Buitenaf, maar die naam vindt het bedrijf niet passend meer omdat het ook glasvezel in kleine steden en dorpen gaat aanleggen) hebben inmiddels een rendabele 10.000 particuliere en zakelijke abonnees in de Zuidwesthoek in de boeken staan. Het streven is 18.000 adressen.

Naast een kruispunt in Heeg zette aannemer Allinq gistermiddag de eerste schop in de grond. Een betonnen huisje is straks het grote, regionale verdeelstation van het netwerk op lichtsnelheid. In deze fase is alleen het gebied tussen rijksweg A7 en het IJsselmeer aan de beurt. Dit is opgedeeld in achttien kleinere clusters. De graafmachines gaan al vlot de kant van de tweelingdorpen Hommerts-Jutrijp op. ,,Hemelum is het laatste cluster’’, zei Allinq-projectleider Marcel Punter. ,,Dan zijn we misschien wel anderhalf jaar verder.’’

,,Een goede internetverbinding is steeds meer de basis van de samenleving’’, vond wethouder Erik Faber van Súdwest-Fryslân, die ook een schop in het gras zette. Faber verwees naar deze tijd, waarin thuiswerken door de coronabeperkingen voor veel mensen ineens dagelijkse kost is. De behoefte aan snelle data wordt alleen maar groter, voorspelde hij. ,,Het is van groot belang voor de sociale en economische ontwikkeling in onze vele tientallen kilometers grote gemeente.’’

De campagne is niet in alle plaatsen een doorslaand succes. In Workum, Koudum, Woudsend en IJlst reageert de bevolking lauwtjes op de vele aanbiedingsbrieven van glasvezelproviders. ,,We kunnen nog wel wat abonnees gebruiken’’, concludeerde initiatiefnemer Jaap Bosma van DFMopGlas. Hetzelfde geldt voor Heeg: het dorp is een hotspot voor de distributie, maar onder de inwoners is nog onvoldoende animo voor een glasvezelaansluiting.

De aanbieders gaan de komende tijd veel op pad om klanten te werven, kondigde Delta-directeur Piet Grootenboer aan. ,,We hebben écht last gehad van de coronaperiode.’’ Punt van aandacht bij het nieuwe campagnevoeren is het beheersen van de enorme hoeveelheid reclamebrieven die huishoudens van concurrerende providers krijgen. Om tureluurs van te worden, erkent Grootenboer. ,,Dat gaan we stroomlijnen. Je ontkomt er niet aan – providers willen zich profileren- maar we willen ook niet het risico lopen dat men daarom alle post maar weggooit.’’

Het minder goede bericht is, dat wij als nummer 17 aan de beurt zijn en dat duurt dus nog wel 1 tot anderhalf jaar.